In Lochristi gaan ze digitaal! Jelva en Matthias, beide projectmedewerker bij NOK in jeugdhuis Lodejo, lanceerden onlangs de online talenttool NOK. Met dit online platform brengen ze de jongeren van Lochristi samen aan de hand van twee vragen: ‘Waar ben je goed in?’ en ‘Wat wil je leren?’. Om meer te weten te komen over dit mooi stukje digitaal jeugdwerk namen we contact op met Jelva en Matthias. De trots spat er vanaf! En terecht!
Sinds het decreet Bovenlokaal Jeugdwerk, waarmee veel jeugdhuizen financiële middelen verkrijgen, werd vernieuwd is het mogelijk om verschillende thema’s in één project te behandelen. Dat is voer voor innovatie en verbondenheid, ook bij jeugdhuis Lodejo. Zij startten met NOK een project dat inzet op drie grote pijlers: artistieke expressie, ondernemerschap en sociale cohesie. “Het grote doel van NOK is dat jongeren bij ons een plek vinden om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten verder te ontplooien”, vertelt Jelva. “We proberen hier de drempel laag te houden door middel van onze uitgeruste projectruimte waar iedereen welkom is.”
NOK staat als project niet op zich. Het is deel van de werking van jeugdhuis Lodejo. “Ons jeugdhuis is een plek voor en door jongeren”, zegt Matthias. “Wat houdt dit nu concreet in? Naast onze barwerking hebben we een groot vrijetijdsaanbod dat we telkens op maat van de jongeren willen afstemmen. Er worden activiteiten en workshops georganiseerd, uitstapjes gedaan, jonge ondernemers gecoacht en nog zoveel meer. We vinden het belangrijk dat elke jongere zijn draai vindt bij ons. Dit kan gaan van gewoon een pintje komen drinken, een babbeltje met ons te slaan tot actief mee beslissingen nemen in het bestuur. Er is dus voor elk wat wils.”
Matchmaker voor talenten
Afgelopen jaar is moeilijk geweest. Het jeugdwerk moest zich heruitvinden, met heel wat digitale jeugdactiviteiten tot gevolg. NOK was het digitale pad al langer aan het bewandelen. “Onze online tool is de perfecte manier om de talenten van jongeren in kaart te brengen en zo mensen met elkaar te verbinden”, legt Matthias uit. “We vertrekken vanuit twee basisvragen die ons duiden waar ze goed in zijn en wat ze zelf goed kunnen. Hierbij kunnen jongeren aangeven of ze hun eigen talenten willen delen door bijvoorbeeld een workshop te geven. Als projectmedewerkers krijgen wij dan een mooi overzicht en kunnen als matchmaker aan de slag om zo een workshopaanbod te ontwikkelen op maat van onze jongeren” Tinder voor talent dus? Sign me up! Maar de vraag blijft: Waarom digitaal?
“We leven in een digitaal tijdperk waar de jongeren zich vlot online kunnen bewegen. Voor ons als projectmedewerkers is het een vlotte manier om deze databank op te bouwen. We krijgen een mooi digitaal overzicht en de technologie achter de schermen helpt ons om de matchmaking te realiseren en het overzicht te behouden.” Met de ondersteuning van de matchmaking-technologie kan NOK ook de komende jaren groeien zonder het overzicht kwijt te raken.
Teamwork makes the dream work
“Om tot de uiteindelijke app te komen hebben we heel wat verschillende fasen in het proces doorlopen”, vertelt Jelva. “We zijn gestart met de researchfase. We keken wat er al op de markt was en gingen in gesprek met verschillende experten op vlak van talentontwikkeling. Daarna hebben Matthias en ik onze koppen bij elkaar gestoken en zijn we gestart met de inhoudelijke uitwerking.”
“Na het inhoudelijk denkwerk hebben we contact opgenomen met verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van apps. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om met Nebulae in zee te gaan. Zij hebben de ontwikkeling van onze app voor hun rekening genomen. Het fijne aan deze samenwerking is dat er doorlopend feedback werd gevraagd en gegeven, om tot de perfecte applicatie te komen.” Lang leve goede partners, maar hoe stem je een online tool af op je omgeving?
“Doorheen dit hele proces hebben we ook vaak de jongeren, collega’s, en personen van de cultuurdienst en cultuurraad in Lochristi als klankbord kunnen gebruiken. Omdat dit project zo belangrijk is voor de inwoners van Lochristi, heeft de gemeente zijn schouders hier mee ondergezet. Daar zijn we erg dankbaar voor. De essentie is dus dat we goed luisteren naar wat de jeugd uit Lochristi en omstreken wilt, waar ze nood aan hebben, en waar ze graag in groeien.”
Digitaal, maar met een gezicht
“Het is eigenlijk heel eenvoudig”, klinkt het bij Jelva als we vragen naar hoe de applicatie in zijn werk gaat. “Je surft naar tool.projectnok.be en drukt op de knop ‘Ga van start’. Zo kan je een eigen profiel aanmaken en jouw talenten registreren. Achteraf kan je altijd nog dingen wijzigen in je profiel. That’s it, wij doen de rest! Indien er workshops of activiteiten op de agenda staan die passen bij jouw profiel, dan nemen we via e-mail contact met je op.”
“Je kan de online applicatie openen op je gsm, je laptop, je tablet. Omdat we niemand willen uitsluiten gaan we ook zelf volop op zoek naar de jongeren, met onze tablet in hand, zodat iedereen geregistreerd kan worden.” Digitaal, maar wel met een gezicht op straat. Het is belangrijk om stil te staan bij de drempels die mensen ook nu nog in een digitale maatschappij ervaren. Of gewoon zodat mensen weten wie er achter zo’n online tool zit.
Een databank met alle inwoners van Lochristi
“De respons is al erg positief geweest”, zegt Matthias. “De eerste registraties lopen vlot binnen, en dit zal nog meer gebeuren als we zelf met onze tablet de straat op gaan. Het is ons doel om alle inwoners die 15 jaar of ouder zijn te registreren in onze app.” Een groot doel. Dat wordt dan ook de volgende stap in het project. “Registreren, registreren en registreren. We willen zo snel en zoveel mogelijk talenten in onze databank zien verschijnen. Eens de registraties op volle toeren binnenkomen, starten we met onze matchmaking, en gaan we ons aanbod hierop afstemmen.”
Jeugdhuis Lodejo zal een belangrijke rol spelen als thuis voor al dit talent. Naast een nieuwe tool is er dan ook een nieuw gebouw. “Onze projectruimte die we ter beschikking hebben in het nieuw Lodejogebouw is ready to go. Hier kunnen jongeren creatief aan de slag, en kunnen ook workshops doorgaan. Vanaf het mag en kan staat onze projectruimte open voor gebruik. Daar kunnen onze ondernemende jongeren terecht om hun ideeën verder uit te werken, of zich te laten coachen door ons. Kortom, we gaan van start met de kick-off. Van onze creatieve community.”
Inspiratie voor collega’s
Ook andere jeugdinitiatieven hebben NOK al zien verschijnen, met veel reactie tot gevolg. “We merken dat veel verschillende jeugdhuizen of andere jeugdwerkingen dit project als iets inspirerend zien. We proberen iedereen die contact met ons opneemt verder te helpen waar we kunnen. Onze focus blijft uiteraard wel op de jongeren van Lochristi.”
“Lodejo was al op veel vlakken digitaal aanwezig,” antwoordt Jelva als we vragen naar de digitale toekomstplannen, “maar door de coronacrisis proberen we hier nog sterker op in te zetten. We hebben het afgelopen jaar verschillende online activiteiten gedaan zoals een beer tasting, een quiz, belspelletjes, etc. Daarnaast hebben we ook de site van NOK volledig op poten gezet en zijn we nu ook bezig met het heropfrissen van de Lodejowebsite. Niet enkel het logo van NOK is nieuw, ook het nieuwe logo van de Lodejo heeft een grondige opknapbeurt gekregen. Volg ons zeker op alle socials en dan kom je snel te weten hoe onze nieuwe huisstijl er zal uitzien.”
Digitaal talenten verbinden… Het jeugdwerk is weer een prachtproject rijker! Veel succes, NOK!
- Tekst: Willem Magits
- Foto’s: Jeugdhuis Lodejo