Je open jeugdwerkinitiatief of activiteit in de kijker zetten, kan op verschillende manieren. Met persaandacht bereik je alvast een grote groep. De gemakkelijkste manier om je werking (positief) in de media te krijgen, is een persbericht versturen.
Denk vooraf wel goed na over waarom je aandacht van de pers wil. De reden daarvoor zal voor een groot deel je plan bepalen.
Een persplan opstellen
Waarom is het belangrijk om je organisatie of activiteit in de pers te krijgen? Probeer het doel van je media-actie zo duidelijk mogelijk te krijgen.
Het doel van je actie bepaalt ook wanneer je iets moet ondernemen. Wil je reclame maken of volk lokken? Dan verschijn je best in de pers vóór de activiteit. Wil je vooral bekender worden en uitpakken met het succes van je activiteit? Dan is een persbericht achteraf beter.
Stuur je pas ná je activiteit een persbericht uit om indruk te maken met cijfers of iets opvallends? Doe dat dan ten laatste één dag na je event. Als je nog langer wacht, is alle relevantie weg. Je kan wel je persbericht perfect ervoor al schrijven. Je weet toch al wat er gaat gebeuren en wat je erover wil zeggen. Laat dan wel nog wat ruimte voor informatie die je tijdens of net na je activiteit kan aanvullen, zoals het aantal bezoekers, een leuke quote en mooie foto's.
Je doelgroep bepaalt welk communicatiekanaal je gebruikt, en ook je communicatiestijl. De jongeren uit de buurt bereik je waarschijnlijk vooral met je affiches en via sociale media. Om je activiteit zo breed mogelijk te communiceren, is een artikel in de krant dan weer ideaal.
Vraag je af wat je activiteit speciaal maakt en waarom een journalist het interessant zou kunnen vinden.
Maak een lijstje van alle mediakanalen die je maar kan bedenken: kranten (lokaal, regionaal en landelijk), magazines, populaire blogs, radiozenders, tv-stations, podcasts, … Duid daarna aan welke het meest relevant zijn. Wees kieskeurig, tot je er maar enkele overhoudt.
Houd rekening met verschillende deadlines. Een krant of regionaal nieuwskanaal kan je nieuws de volgende dag al brengen, terwijl je een weekblad lang op voorhand moet contacteren.
Je duidt best een persverantwoordelijke aan die de leiding neemt bij de uitvoering van het persplan en dat ook opvolgt. Deze persoon weet wat wel en niet in de media mag komen, is goed in het schrijven van persberichten, houdt de lijst met perscontacten bij en is niet bang om journalisten te contacteren. De persverantwoordelijke is meestal ook de woordvoerder wanneer journalisten contact opnemen. Je kan dit natuurlijk ook met twee of meer personen doen.
Hoe is een goed persbericht opgebouwd?
- [Persbericht]
Zet bovenaan je tekst duidelijk het woord ‘persbericht’. Zo is de redactie meteen op de hoogte van de bedoeling van de tekst.
- Kop
De kop beschrijft kort de inhoud van de tekst en geeft de lezer zin om verder te lezen. Zorg ervoor dat het opvalt en dat het zo is geschreven dat een journalist het gewoon kan kopiëren.
- Datum
Vermeld de datum van het persbericht duidelijk, best onder de kop.
- Lead (eerste alinea)
Hier worden de vijf w-vragen beantwoord (wie, wat, waar, wanneer en waarom). Na de lead beslist een redacteur of die interesse heeft in de rest van het persbericht. Denk na over hoe je de aandacht kan vasthouden.
- Tekst
Hier schrijf je het hele verhaal. Doe dat in korte alinea’s en gebruik tussentitels om het overzichtelijk te houden. Maak je tekst niet te lang.
- Slotaanduiding + slot
Aan het einde van de tekst zet je een duidelijke markering, zoals een stippellijn.
- [Voor de redactie]
Onder de markering schrijf je:
§ ‘Voor de redactie’
§ Je contactgegevens: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, …
- Beeldmateriaal
Geef een mooie foto of een ander sterk beeld mee, in het persbericht zelf of als bijlage. Hoe minder werk de redactie heeft om van je persbericht een artikel te maken, hoe beter.
Tips voor een goed persbericht
- Wees kort en bondig
Een persbericht is nooit langer dan één A4. De ideale lengte is tussen de 20 en 30 (getypte) regels, dus ongeveer 300 woorden. Maak korte en krachtige zinnen. Tien woorden per zin is het maximum.
Tip: Schrap hulpwerkwoorden (worden, mogen, kunnen, zullen, … ) en bijwoorden (bovendien, desondanks, zeker, eigenlijk, … ).
- Voeg citaten toe
Citaten werken beter dan beschrijvingen en fleuren je persbericht op. Laat bijvoorbeeld de organisator aan het woord of laat de aanwezigen zelf vertellen waarom jullie activiteit zo fantastisch zal zijn of was.
- Voeg kant-en-klaar beeldmateriaal toe
Zo maak je het erg gemakkelijk voor een journalist om een artikeltje te publiceren. Tekst én beelden, wat heeft hij nog meer nodig?
Hoe en naar wie verstuur je een persbericht?
Journalisten zijn ook maar mensen. Bel of mail gerust. Zo bouw je ook een sterk netwerk op. Het is beter om één goed contact te hebben waar je eens naar kan bellen dan veel losse e-mailadressen te verzamelen in een perslijst.
Je kan het persbericht gewoon naar het info@-mailadres van een redactie sturen, maar dan is de kans groot dat het verdwijnt in de grote hoop berichten die redacties elke dag ontvangen. Om dat te voorkomen, kan je naar de redactiepagina op hun website gaan. Daar vind je vaak de persoonlijke mailadressen van de journalisten. Ga dan op zoek naar de journalist die voor jouw evenement het meest relevant is. Vaak is dat de regiojournalist van jouw regio. Staat dat e-mailadres er niet bij? Bel eens naar de algemene redactie en vraag naar het telefoonnummer of e-mailadres van de journalist. Onthoud dat journalisten op zoek zijn naar nieuws en dus graag hebben dat jij het werk al doet.
Hoe ontvang je journalisten en sta je hen te woord?
- Maak duidelijke afspraken over om hoe laat de journalist langskomt en hoe die de woordvoerder kan vinden.
- Geef een telefoonnummer mee. Zo kan de journalist je contacteren wanneer de plannen veranderen.
- Bedenk welke boodschap je graag wil vertellen en bereid je goed voor. Wat zie je graag in de krant verschijnen en vooral: wat niet?
- Het lijkt vanzelfsprekend, maar vertel geen zaken die niet waar zijn.
📸 Nikki Lucy