Communicatie
Externe & Interne communicatie

Imago

21 jan 2022
Image00002

Als open jeugdwerkorganisatie ben je continu aan het communiceren, vaak zonder dat je het doorhebt. Het sluiten van de gordijnen, het wel of niet op tijd buitenzetten van de vuilnisbakken, het leegmaken van de brievenbus voor hij uitpuilt. Het zijn allemaal vormen van communicatie waarmee je een signaal afgeeft naar de buitenwereld. En dus ook dingen die bijdragen aan je imago.

De identiteit van je werking is wat je organisatie echt is. Dit omvat bijvoorbeeld de organisatiecultuur, de muziekstijlen die je draait en de openingsuren. Het imago daarentegen is het beeld dat verschillende groepen van jouw organisatie hebben.

Om een goed beeld te krijgen van je identiteit en imago, kan je een kleine bevraging doen. Stel vragen over de meest zichtbare aspecten van je initiatief, zoals het interieur, de bediening en de ligging van je locatie.

  • Intern kan je enkele bestuurders, kernleden en vaste medewerkers bevragen. Zij geven je een goed beeld van de identiteit van de organisatie.
  • Extern kan je sleutelfiguren uit de belangrijkste publieksgroepen aanspreken, zoals bezoekers, buren of de jeugddienst. Hun antwoorden geven je inzicht in het imago van je organisatie.

De resultaten

  • Het imago van de organisatie is positiever dan de identiteit
    Dit lijkt in eerste instantie positief, maar het maakt je imago wel kwetsbaar. Er bestaat een kans dat je organisatie niet aan de verwachtingen voldoet, wat het imago kan beschadigen.
  • Het imago is minder positief dan de identiteit van de organisatie
    In dit geval benut je initiatief zijn kansen niet goed. Je moet proberen het imago in een positieve richting te beïnvloeden, omdat de werking wel goed is, maar het beeld van de organisatie bij de buitenwereld nog verbetering nodig heeft.
  • Het imago en de identiteit van de organisatie zijn hetzelfde
    Dit is de ideale situatie. Het publiek heeft hetzelfde beeld van je organisatie als de werkelijkheid. Toch moet je er wel voor zorgen dat het imago positief blijft.

Kritisch kijken naar je open jeugdwerkinitiatief is belangrijk als je wil werken aan je imago. Er zijn drie belangrijke aspecten om je imago te veranderen: je gedrag, je communicatie en je symboliek.

Het gedrag van iedereen binnen je organisatie heeft veel invloed op het imago. Dit gaat over de hele werking van het jeugdhuis, inclusief medewerkers en bezoekers. Denk aan dingen zoals:

  • Het opruimen van de straat na een feestje.
  • Het (ver)mijden van drug- en drankgebruik rond je organisatie.
  • Vriendelijk begroeten wanneer je buren tegenkomt op straat.
  • Het 'buiten kijken' van jongeren wanneer ze je locatie binnenkomen.
  • Meewerken aan sociale acties in de gemeente.
  • Recycleren.

Het gedrag beïnvloeden is niet makkelijk, vooral omdat het hier ook gaat om het gedrag van je medewerkers en zelfs bezoekers. Het is belangrijk dat iedereen samen kijkt naar de zaken die hun imago negatief beïnvloeden en zoekt naar oplossingen.

Hoe je communiceert, is ook heel belangrijk voor je imago. Zorg dus voor een goed communicatiebeleid.

De symboliek van je organisatie speelt een grote rol in hoe je imago wordt gezien. Symboliek zorgt voor herkenning en verbondenheid. Dit gaat bijvoorbeeld over het logo, de huisstijl, de naam en de inrichting van je initiatief. Denk aan vragen zoals:

  • Is het gezellig of kil in je initiatief?
  • Is het er schoon of ruikt het niet prettig?
  • Hoe zijn de toiletten?
  • Welke kleuren gebruik je op je affiches?
  • Hoe zien je socialmediakanalen eruit?
  • Draag je medewerkers hetzelfde T-shirt bij een fuif of evenement?

📸 Safaa

Neem contact op:

De Wittestraat 2, 2600 Berchem

Bereikbaar op ma-vrij van 10-16u

Neem contact op