In jullie organisatie leren jongeren van andere jongeren en dat in een ongedwongen sfeer. In zo’n context worden ze gestimuleerd om grenzen in vraag te stellen, problemen naar elkaar te formuleren en samen te zoeken naar oplossingen. Dit geldt ook voor het drinken van alcohol.
Het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurders om hiervoor een veilig kader te creëren. Jongeren spreken elkaar aan wanneer de grens is overschreden. Er is m.a.w. sociale controle en een grote mate van zorg voor elkaar.
Wat zegt de wet over alcohol?
Alcohol -16
Je mag geen ‘dronkenmakende’ dranken schenken aan personen jonger dan zestien jaar. Dit wil zeggen dat minzestienjarigen geen alcohol mogen drinken in welke vorm dan ook.
Alcohol -18
Voor alle sterke drank, ligt de leeftijdsgrens op achttien jaar.
Wil je het schenken, dan ga je best bij de gemeente langs om inlichtingen in te winnen. Sterke drank hoort niet thuis in een jeugdorganisatie, zeker niet op de permanente drankenlijst.
Aansprakelijkheid
- Schenk geen alcohol aan personen die zichtbaar dronken zijn. Dit is strafbaar. Als de persoon minderjarig is, dan wordt de normale straf verdubbeld.
Als je een zichtbaar dronken bezoeker alcohol aanbiedt en die persoon veroorzaakt achteraf een ongeval, dan ben je hier ook verantwoordelijk voor. Als je hem in dezelfde situatie drank weigert, ga je uiteraard vrijuit.
- Stel geen uitdaging voor die kan leiden tot dronkenschap. Ook het aanvaarden ervan is niet wettig.
Leeftijdscontrole
Je mag aan elke persoon die drank wil kopen, vragen om aan te tonen dat die persoon minstens zestien jaar is. Als iemand weigert zijn leeftijd mee te delen, krijgt die persoon geen alcohol.
Dit wil niet zeggen dat de verkoper het recht heeft om een identiteitskaart te vragen, hij mag wel vragen om het te bewijzen.
Wat valt er onder sterke drank?
Drank wordt beschouwd als ‘sterk’ wanneer het meer dan 1,2 volumeprocent gedistilleerde alcohol bevat. Voorbeelden zijn cognac, whisky, gin, graan-, fruit- en andere jenevers, maar eveneens aperitiefdranken zoals Pisang en Passoa.
Alle dranken, ook niet-gedistilleerde, met een alcoholpercentage van meer dan 22 % vol worden gezien als sterke dranken.
Bier, wijn en tussenproducten zoals porto en martini zijn gegiste dranken en worden niet standaard beschouwd als sterke drank. Gegiste dranken worden pas beschouwd als 'sterke drank' als ze een alcoholgehalte van minstens 22 % vol. bevatten. Dit kan door alcohol toe te voegen of als er bijkomende gistingen zijn gebeurd.
Sinds maart 2024 is de wet rond alcohol verkoop aan minderjarigen veranderd. Alle (gemixte) dranken die bestaan uit, of met een aroma van gedistilleerde drank zoals alcoholpops (Breezer, Eristoff, ...) en Desperados en Cubanisto zijn verboden voor minderjarigen (-18).
Als limonades en andere niet-alcoholische dranken worden gemengd met gedistilleerde alcoholische dranken, worden deze eveneens als sterke drank beschouwd! Dit betekent dat alle zelfgemixte cocktails (whisky-cola, gin-tonic, mojito...) in de categorie sterke drank vallen ook al bevatten ze evenveel alcohol als een pintje.
Enkele voorbeelden
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stel een alcoholbeleid op
Via Formaat is het mogelijk om een intensief traject aan te gaan. Met ondersteuning van een preventiewerker maken jullie in alle vertrouwelijkheid een plan op dat gedragen is door al jullie medewerkers. Voor meer informatie kan je de Begeleiding op Maat 'TRAJECT ALCOHOL- EN DRUGSBELEID' bekijken.
Ga je er zelf mee aan de slag? Bekijk dan zeker de tips hieronder. Voor het opstellen van een beleid voor jouw evenement verwijzen we naar ikorganiseer.be.
Inspiratie voor de inhoud van jullie alcoholbeleid & het creëren van een veilige omgeving
- Elke openingsavond blijven enkele verantwoordelijken absoluut nuchter.
- Als jullie op verplaatsing zijn, maak je op voorhand goede afspraken.
- Doe actief mee aan ‘Tournée Minérale’. Experimenten met ‘Mocktailbars’ in de commerciële sector leerden dat in die periode de omzet steeg.
Twee redenen hiervoor: 1. Je bereikt een ruimer publiek 2. Niet-alcoholische cocktails zijn goedkoper dan de alcoholische. In plaats van twee glazen, bestel je er nu drie. - Vul je werking breder in dan enkel ontmoeting rond de toog.
- Sweet sixteen en achttienjarigen feestjes zijn goed om nieuwe jongeren aan te trekken. Toch vraagt dit erg goede afspraken op voorhand met de initiatiefnemers. Op deze avonden word je immers geconfronteerd met een publiek dat je niet vaak ontvangt.
- Pols bij de lokale overheid of er een mogelijkheid bestaat om meer subsidies te ontvangen zodat je niet louter afhankelijk bent van inkomsten uit drankverkoop.
- Als je openingsuren hebt vlak na schooltijd, schenk je geen alcohol. Dat verkleint de kans dat minzestienjarigen aan alcohol geraken.
- Schenk nooit sterke drank. Dit kan uitzonderlijk tijdens evenementen waar er een controle is op leeftijd.
- Bouw de activiteiten niet uit rond alcoholconsumptie (bijvoorbeeld bierpong, bierkoningverkiezing …)
- Stel alcohol niet centraal in jullie communicatie.(bv. de ‘zuip je te pletter fuif’)
- Maak geen reclame voor alcoholproducten. Hieronder vallen zuipkaarten, happy hour, bier van de maand… Dit moedigt aan om veel alcohol te consumeren. Ook lichtreclames met biermerken horen eigenlijk niet thuis op de gevel.
- Maak frisdrank goedkoper dan alcohol en bied steeds gratis water aan van de kraan.
- Je openingsuren zijn belangrijk. Lange openingstijden verhogen de kans op langere drinkperiodes. Voorbeeld openingsuren kunnen zijn 16u-17u30 en 21u00-01u00.
- Durf erover te praten met jouw bezoekers. Wijs bezoekers op hun (drink)gedrag. Weiger alcohol aan bezoekers die duidelijk dronken zijn of die dronken binnenkomen.
- Geef zelf het goede voorbeeld:
- Medewerkers, ook al zijn ze vrij die avond, laten zich naar huis voeren als ze teveel gedronken hebben.
- Nooit zatte medewerkers achter de toog, ook niet tijdens de late uurtjes.
Extra tips tijdens evenementen
- Hang bij evenementen duidelijk het telefoonnummer van een taximaatschappij omhoog of leg fuifbussen in.
- Voorzie iets voor de BOB’s: een gratis (niet-alcoholisch) drankje, een gadget, gratis toilettoegang… Je geeft niet-drinkers een steuntje in de rug en zorgt er zo voor dat iedereen op een veilige manier thuisgeraakt.
- Voorzie een voldoende groot aanbod aan niet-alcoholische dranken.
- Alcoholarm bier is een must bij evenementen.
📸 Kaat Brackeniers